Etiketler

, ,


İlkokul sıralarında başladık bilmediğimiz sözcükleri cümle içerisinde kullanmaya. Öğretmenimizin ağzından çıkan “bilmiyorsanız cümle içerisinde kullanın” sözcüğünden sonra kendi kendime “Ulan cümle içerisinde kullanınca bilicez mi anlamını” demedim. Ama keşke deseydim. Neden demediysem artık , ben de bilmiyorum. Tabi o zamanlar bunlar sadece okuma parçalarıyla sınırlıydı. Bilmediğimiz sözcükleri kağıda yazıyoruz , sonra sözlükten bakıyoruz , son olarak da cümle içerisinde kullanıyorduk.

Şimdilerde zaman değişti. Zamanla beraber bu olay da değişti. Daha doğrusu ilkokullarda değişti mi bilmiyorum ama benle beraber değiştiği bilinen bir gerçek. Neyse efenim , öğretmenimizin söylediği o sözcükten gaz alarak

bir dönem sonra kendi kendime “Cümle içerisinde kullanılmak istenilen kelimeler”  adı altında bir liste hazırladım. Evet , yaptım bunu !  Uygun zaman geldiğinde o listeden bir kelimeyi çıkarıp çat diye cümle içerisinde kullanıyorum. Ha kelimeyi bilmiyor değilim. Biliyorum ama cümle içerisinde kullanmanın verdiği o muhteşem hazzı duymak ayrı bir olay yahu. İlk okulda da bu böyleydi. Öğretmen “parçadaki katalitör kelimesini kim cümle içerisinde kullandı ?” diye sorduğu vakit bir hışımla atlar “ben kullandım , ben , ben , ben” derdim.  Artık nasıl etkilemişse cümle içerisinde kullanma olayı beni. Aşmışım yani orada , “kurduğum cümleyi bana söyletmezsen kan çıkar hoca kannnn ! ”  bakışı atıp hocayı da korkutuyorum aynı zamanda.

Şu listeme bir göz atalım şimdi biraz ;

Efektif :  Bu sözcük son dünya kupasını Ömer Üründül‘e yorumlattıklarından beri aklımda. Şunu bir kullanıp rahatlayamadım.

Zina Eylemek : Ara ara böyle dilimizdeki maziyi anımsatan sözcüklerde giriyor tabi işin içerisine. “Kemal geçen gün eve götürdüğü kızla zina eylemiş

Binaenaleyh : Bunu doğru yazdığımdan şüpheliyim. Onu geç nasıl söylendiğini de bilmiyorum. Binayenay , binale , bini. hay bin kunduz !

Munis : Gün gelecek ben de kullanacağım bu sözcüğü cümle içerisinde !

Velev ki

Daha niceleri var aslında ama şu an da aklıma gelmiyor. Geldiği vakit eklerim ben buna. Ama öyle işte sayın okur. Cümle içerisinde kullandığım an feci haz alacağım kelimeler var. Hayat zor , çok zor.

